Delta i årets Ti-Topper'n og registrer besøket ditt her

Sandseterfjellet

Sandseterfjellet Foto R.G

Foto: Roger Gundersen

Dette er turen hvor du kan lytte til stillheten i skogen, og være litt for deg selv. Stor parkering med mulighet for mange besøkende.

Sandseterfjellet ligger på 348 moh og er den nest høyeste toppen i skogstraktene mellom Melum og Kilebygda.

Turbeskrivelse:

Fakta

Høyde: 348 moh.

Lengde til toppen: 3,8 km

Varighet:1 til 1 ½ time (en vei)

Passer for: Voksen, barn, senior

Adkomst og parkering

Adkomst
Fra Dolhus/Dolva følges avkjøring fra Rv.36 mot Stavdal. Herfra er det 7 km fram til parkering. Fra der enn tar av ved riksveien følger man videre skilting mot Stavdal i første kryss etter ca. 1.5 km - her svinger veien svakt til venstre. I neste kryss etter ca. 2.5 km følges veien mot høyre (mot Tveit) forbi Melum barnehage. Etter vel 1 km - nytt kryss – her kjører man rett fram over en liten bru. 100 meter etter brua tar man til høyre gjennom et gårdstun. Etter 1.5 km ankommes startsted.

Utgangspunkt
Ved Steinhaug i Melum. Her starter stien opp lia til venstre. Merk at parkering ligger 200 meter forbi Steinhaug (Se illustrasjon under)

Parkering
Det er tilrettelagt for parkering ned på jordet til høyre 200 meter videre forbi Steinhaug.

screencapture-google-no-maps-search-steinhaug-59-1744925-9-3404357-1146m-data-3m1-1e3-2023-03-26-20_16_02 copy

Kilde: Google Maps

Sandsterfjellet Parkering Roger. G

Henvisningsskilt ned til parkering 200 m etter Steinhaug.

Løype og terreng

Løype/terreng
Utgangspunktet for stien starter ved nedkjøringa til Steinhaug (74moh) Stien går opp lia (hogstfelt) syd for huset. Jevn stigning, men noen steder litt brattere, men på god sti. Ca. 100 meter fra bakketoppen er det skiltet med anbefalt tur-retning. Kommet opp på toppen av stigningen (ca. 280 moh) går stien i fint og lett terreng innover fjellet i retning Grasdalen.

Sandseterfjellet krokfuru. Roger G.

Alternativ nedstigning (rundløype)
Nedstigningen kan gjøres på andre siden av fjellet i forhold til der man kom opp. Utenom et litt bratt parti (ikke farlig) er det merket sti ned til Sandseter, som er en gammel seter tilhørende gården Jordbakke. Fra seteren følger man en skogsbilvei ca. 500m før man går over på en traktorvei/tømmerslep. Den følger man ca. 6-700m før den plutselig brekker av til høyre og følger en gammel sti ned Tveitfjellet (her er det et par bløte partier) Man kommer så inn på stien igjen der man gikk opp i starten. Herfra går det kjapt ned igjen til utgangspunktet ved Steinhaug.

Tid
Rundturen fra parkeringen tar rundt 3 timer i rolig tempo uten pause, og har en distanse på 7,7 km.

Merk
Fortrinnsvis er samme vei ned igjen å anbefale, men for de som foretrekker en mer variert tur, så er rundløypa alternativet.

Trimpost og utsikt

Trimpost
Trimkassa henger på en stor furulegg rett ved det høyeste punktet på toppen.

Utsikt
Herfra har man flott og duvende skogutsikt både mot nord og øst. Leter man litt ut mot syd, finner man også et fint utsiktpunkt i den retningen.