Delta i årets Ti-Topper'n og registrer besøket ditt her

Hørsfjell

Hørsfjell toppen Foto Roger Gundersen

Foto: Roger Gundersen

Bambles mest besøkte topp.

Den høyeste toppen i kommunen. Fine rastemuligheter på toppen. Vel verdt et besøk.

Turbeskrivelse:

Passer for: Voksne

Adkomst og parkering

Adkomst
Ta av fra Rv. 353 (over Rafnes) mot Høen ved avkjøringen fra Finndal på Stathelle (1.5 km vest for Høgenhei-krysset). Etter ca 7 km innover fra riksveien, passeres Bamblevann på venstre side av veien. Herfra er det knapt 1,5 km igjen fram til utgangspunktet ved det lille tettstedet inne ved Heistad i Bamblebygda. Det er også avkjøring mot Høen fra E18 ved Bamble kirke. Følg videre skilting mot Flåte.

Parkering
Parkeringen for besøkende til Hørsfjell ligger ca 400 meter før utgangspunktet ved Bamble gård. Parkeringen ligger på høyre side av veien og er godt skiltet. Dette er også parkeringen til en flott badeplass nede ved Bamblevannet, så hva med å avslutte en varm sommertur til Hørsfjell med et forfriskende bad?

Parkeringsavgift: 20,-

Parkering Hørsfjell - Roger Gundersen

Løype og terreng

Turstart
Fra parkeringa er det ca. 400 meter å gå videre på veien til det lille tettstedet Heistad. Her starter turen inn grusveien til venstre ved en låve. Denne grusveien heter Heistadveien, skiltet. Denne går opp forbi Heistad gård. Dette er en privat vei avstengt med bom. Hvis bommen ved tilfelle skulle stå åpen, vil den kunne stenges uten varsel. Denne veien kan følges nesten helt opp til Hørsfjell. De siste 600 meterne må man ta av og følge opp en sti.

Det er verdt å merke seg at etter å ha passert Heistad gård, deler veien seg i to retninger. Veien til venstre heter Hørsfjellveien og går opp forbi Stormyrstua, en åpen koie for turgåere. Det er Hørsfjellveien som kommer opp nærmest toppen som nevnt over, altså 600 meter fra selve toppunktet.

Om man ønsker å gå litt mindre på skogsbilvei, er det bedre å velge veien som går til høyre i stedet - i nevnte kryss etter Heistad gård. Dette er Svarttjennveien. Denne veien følger du inn til etter du har passert Svarttjenn, og tar derfra videre traktorveien opp til venstre (merket Hørsfjell) Dette alternativet gir mer variert innslag av skogsstier og traktorveier, gjennom et fint vekslende terreng.

Obs: Trimkasse m/ titopperbok står på toppen av Hørsfjell. Når du følger Svarttjennveien vil du stedvis kunne følge noen røde t'er. Disse går kun opp til posten for S/B-trimmen, som ligger noen hundre meter nedenfor toppen. Ved stikrysset inn til trimkassa til S/B-trimmen, må du derfor følge stien videre oppover til du kommer helt til toppen.

Lengde
Via Hørsfjellveien, opp forbi Stormyrstua =  5 km.
Via Svarttjennveien, inn forbi Svarttjenn =  4 km.

Stormyrstua
Et stykke inn på Hørsfjellveien, inne ved Stormyr, ligger en liten og koselig stue. Det er Bamble Historielag som har restaurert denne gamle bygningen, som i dag har blitt et trivelig ”losji” for turgåere til Hørsfjell. Stormyrstua er alltid åpen.

Stormyrstua Foto Roger Gundersen

Hørsfjellrunden
Anbefalt retning på rundløypa, er å følge inn Svarttjennveien (jf. beskrivelsen over) Etter passering av toppunktet, forsetter du videre ned mot skogsbilveien (Hørsfjellveien) - et få talls minutter ned fra toppen i sydlig retning. Stien ned til Hørsfjellveien er merket.

Lengde 9,0 km.

Kart Hørsfjell

Trimpost og utsikt

Trimpost
Trimposten henger på en trelegg rett nedenfor varden på toppunktet. Her finner du også ordinær besøksbok for Hørsfjell.

Utsikt
Hørsfjell, den høyeste toppen i kommunen, fremstår i dag som et av de mest populære turmålene i Bamble. Gjennom en årrekke har området vært et yndet utfartsted, med selveste toppunktet som det klare og selvsikre mål. Hele stedet her oppe med den vide utsikten og den vakre furuskogen, gir en helt spesiell stemning av fred og tilfredsstillelse. Herfra ser man fint utover havet og innover store deler av Bamblemarka.